|
uitleg bellen in bellen
|
antwoorden
op vraag 1 Alle antwoorden zijn goed, als je hebt opgeschreven of je dacht dat je het zou kunnen.
op vraag 2 Als je het rietje goed nat gemaakt hebt, dan kon je ermee in de zeepbel prikken, zonder dat de zeepbel stuk ging. Zo kun je dus een zeepbel in een zeepbel in een zeepbel (enzovoort) blazen. Dit gaat goed totdat de zeepbellen elkaar raken, dan plakken ze aan elkaar of worden ze één zeepbel.
op vraag 3 Alle antwoorden zijn goed, als je hebt opgeschreven hoe je denkt dat het komt.
uitleg
Je kunt met een nat rietje door een zeepbel prikken, omdat er een dun laagje zeepsop aan het rietje zit. Dit laagje zorgt ervoor dat de zeepbel niet stuk gaat, maar helemaal tegen het rietje aanzit. En zolang de zeepbellen niet tegen elkaar aankomen, kun je meerdere zeepbellen in elkaar blazen.
|
|
extra uitleg
Zeepbellen kunnen zeepbellen blijven omdat ze gebruik maken van oppervlaktespanning. Oppervlaktespanning ontstaat doordat watermoleculen elkaar heel erg aantrekken. De oppervlaktespanning van water is heel sterk, zo sterk dat het ervoor zorgt dat je geen bellen kunt blazen van puur water, een bel zou dan heel snel uiteenspatten in waterdruppeltjes. Bellen van puur water zouden ook heel snel verdampen.
Zeepmoleculen hebben twee kanten, een kant die van water houdt (hydrofiel) en een kant die niet van water houdt (hydrofoob). De zeepmoleculen zorgen ervoor dat de oppervlaktespanning van het water veel minder wordt door tussen de watermoleculen te gaan zitten, hierdoor kun je bellen blazen. Deze bellen bestaan uit een laagje zeep, een laagje water en nog een laagje zeep. De zeeplaag zorgt ervoor dat de bel niet verdampt en dus even kan bestaan.
De spanning in de zeepbel probeert de bel altijd in zo'n vorm te drukken, dat de lucht in de bel door een zo klein mogelijk oppervlak wordt omhuld. Automatisch wordt de bel dan rond.
ga naar:
proefje
digiblad
print:
werkblad
werkblad met grote letters
antwoordblad
doe meer proefjes over:
scheikunde
water, oppervlaktespanning, zeep, zeepbellen
|
|
© 2004–2025 proefjes.nl / auteurs
|
|