|
uitleg fietsversnellingen
|
antwoorden
op vraag 1 Het voorste tandwiel is groter.
op vraag 2 Dit is bij elke fiets anders.
op vraag 3 Het achterste tandwiel is bij de zwaarste versnelling kleiner dan bij de lichtste versnelling.
op vraag 4 Dit is bij elke fiets anders.
op vraag 5 Het achterwiel gaat bij de lichtste versnelling minder vaak rond dan bij de zwaarste versnelling.
op vraag 6 Alle antwoorden zijn goed, als je hebt opgeschreven hoe je denkt dat het komt.
uitleg
Als je trapt op je fiets zet je kracht op je trappers. De ketting geeft de kracht door aan het achterwiel, waardoor het achterwiel gaat draaien. Hierdoor gaat je fiets vooruit. Je zet dus eigenlijk kracht op je achterwiel. In een lichte versnelling draait je achterwiel minder vaak rond als je je trappers één keer rond trapt dan in een zware versnelling. Hoe meer je achterwiel ronddraait, hoe meer kracht het kost om je trappers één keer rond te draaien. Als je een berg opfietst heb je extra kracht nodig omdat je omhoog fietst. Dan is het dus prettig als je wat minder kracht op je trappers hoeft te zetten. Dus zet je je fiets in een lichte versnelling.
|
|
extra uitleg
Elke keer dat je achterwiel ronddraait kost ongeveer evenveel kracht. Als je achterwiel vaak ronddraait als je je trappers één keer rond trapt kost dat dus meer kracht dan als je achterwiel niet vaak ronddraait. Maar elke keer dat je achterwiel rondraait leg je dezelfde afstand af. Als je achterwiel vaak ronddraait als je je trappers één keer rond trapt leg je dus ook meer afstand af dan dan als je achterwiel niet vaak ronddraait en ga je dus sneller.
Wist je dat als je twee tandwielen in elkaar laat draaien, ze allebei een andere kant op draaien. Daarom heeft je fiets een ketting: dan draaien allebei de tandwielen dezelfde kant op. Anders zou je achteruit moeten trappen om vooruit te gaan!
ga naar:
proefje
digiblad
print:
werkblad
werkblad met grote letters
antwoordblad
doe meer proefjes over:
natuurkunde
krachten, klassieke mechanica
|
|
© 2004–2025 proefjes.nl / auteurs
|
|