| 
	
	
	
	
	
	
	
	
	 | 
	
	
		
			uitleg bekers blazen
		 | 
	 
		| 
			 antwoorden  
			op vraag 1 Alle antwoorden zijn goed, als je hebt opgeschreven wat je dacht dat er zou gebeuren. Ook als er uiteindelijk iets anders is gebeurd. 
			
 op vraag 2 Als je blaast, dan komt de bovenste beker omhoog uit de onderste beker. Als je hard genoeg blaast, dan blaas je de bovenste beker weg. 
			
 op vraag 3 Alle antwoorden zijn goed, als je hebt opgeschreven waarom je denkt dat het komt. 
			 
			uitleg  
			Als je tegen de randen van de bekers blaast, dan komt er lucht tussen de bekers. De lucht drukt de bovenste beker een stukje omhoog. En als je hard genoeg blaast, dan komt de bovenste beker zo ver omhoog, dat je hem van de zijkant kunt wegblazen. 
		 | 
		
			    
			 
			 
		 | 		
	 
		
			extra uitleg
			De lucht om ons heen drukt alle kanten op. Dit heet luchtdruk. De lucht rondom de bekers drukt tegen het plastic van de bekers aan. En het beetje lucht tussen de bekers drukt ook tegen het plastic van de bekers aan. Omdat de lucht van alle kanten even hard drukt gebeurt er niks.
  Als je blaast dan beweegt de lucht. De bewegende lucht komt tegen de randen van de bekers aan. Tussen de onderste en de bovenste beker zit een kleine opening, waar de lucht tussen kan.
  Door het blazen van lucht tussen de bekers, wordt de luchtdruk daar groter. De luchtdruk rondom de bekers blijft ongeveer gelijk. De lucht ertussen drukt harder dan de lucht rondom, waardoor de bekers uit elkaar worden gedrukt.
  Je houdt de onderste beker vast, dus alleen de bovenste beker kan bewegen. De bovenste beker beweegt omhoog, omdat hij alleen die kant op kan. En als je hard genoeg blaast, dan gaat de beker zover omhoog, dat je tegen de zijkant aan kunt blazen. Je kunt de beker dan wegblazen. 
			 
			ga naar: 
			proefje 
			digiblad 
			 
			print: 
			werkblad 
			werkblad met grote letters 
			antwoordblad 
			 
			doe meer proefjes over: 
			natuurkunde 
			lucht, luchtdruk 
		 | 
		
			 
		 | 		
	 
		
						 
			© 2004–2025 proefjes.nl / auteurs 
			 
		 | 
	  
	 |